LED بخریم یا
LCD ؟
 
 
 
 
به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار، قیمت پایین تر تلویزیون‌های مبتنی بر
تکنولوژی‌های قدیمی یا همان LCDها باعث شده است نمونه‌های LED و 3D اقبال چندان
بلندی در بازار فروش نداشته باشند. البته این اواخر در پی کاهش قیمت نمونه‌های LED
شاهد هستیم میزان فروش این تلویزیون‌ها تا حدودی نسبت به سابق افزایش یافته است،
ولی به طور کلی LCDها همچنان رکوردداران فروش در بازار هستند.
 
 
 
چه تلویزیونی بخریم؟
بر اساس اعلام فعالان بازار، در بین تکنولوژی‌های LCD ،LED ،3D و PLASMA این
LCD‌ها و پس از آن LED‌ها با یک فاصله چند پله‌ای هستند که توانسته‌اند گوی سبقت را
از سایر نمونه‌های تلویزیون بربایند. پس از این تلویزیون‌ها هم نمونه‌های PLASMA و
3D در رده‌های بعدی فروش قرار دارند که البته سهم ناچیزی از بازار فروش را در
اختیار گرفته‌اند.
 
به گفته کارشناسان و فعالان بازار، تقاضا برای نمونه‌های LCD در شرایطی بیشتر
از نمونه‌های دیگر تلویزیون است که نمونه‌های LED و PLASMA و 3D هم از نظر میزان
مصرف انرژی و هم از نظر کیفیت و... حداقل یک سرو گردن بالاتر از LCD‌ها هستند و این
موضوع با توجه به اهمیت این موضوع تاسف‌آور است.
 
ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی گوشی تلفن
همراه، با تایید این موضوع گفت، متاسفانه در بازار داخلی تقاضا برای تکنولوژی قدیمی
بازار که همان LCD است همچنان از نمونه‌های دیگر بیشتر است و علت هم تنها قیمت
پایین تر نمونه‌های LCD است. البته این اواخر با کاهش قیمت نمونه‌های LED شاهد رشد
جزئی تقاضا برای نمونه‌های LED هستیم. به گفته وی، اگر شرایط به نحوی شود که قیمت
تلویزیون‌های LED و 3D کاهش یابد می‌توان شاهد بود که انتخاب مصرف‌کنندگان بر اساس
نیاز و خواست واقعی آنها صورت گیرد نه بر اساس قیمت کالا. وی گفت، تکنولوژی‌های LED
و سه بعدی از لحاظ صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی و همچنین کیفیت و فرکانس نور در
شرایط مطلوب‌تری نسبت به LCD‌ها هستند و قطعا خرید آنها به صرفه‌تر است.ایزدنیا،
مدیر فروش شرکت حافظ پخش نیز با بیان این مطلب که فعلا تمرکز بسیاری از شرکت‌ها روی
نمونه‌های LED است گفت: سال آینده سال فروش خوب برای نمونه‌های LED است و پیش‌بینی
ما این است که با وجودی که اکثر مصرف‌کنندگان همچنان به سراغ LCDها می‌آیند، ولی طی
سال آینده میزان تقاضا برای نمونه‌های LED در حد قابل توجهی افزایش یابد. وی افزود:
به طور کلی LED یک تکنولوژی جدید است که با در نظر گرفتن ویژگی‌های کیفی آن نسبت به
نمونه‌های LCD و همچنین با لحاظ کردن قیمت پایین آن نسبت به نمونه‌های 3D قطعا
بهترین انتخاب برای خریداران است.غزاله، مسوول فروش بخش تلویزیون‌های شرکت مادیران
نیز با بیان این مطلب که طی ماه‌های اخیر با توجه به کاهش قیمت‌ها تقاضا برای LEDها
بیشتر شده است، گفت، میزان تقاضا برای نمونه کواترون شارپ که به تازگی وارد بازار
شده است در حد مطلوبی بوده است و این نشان دهنده این است که خریداران با آگاهی
بیشتری نسبت به انتخاب کالا اقدام می‌کنند.
دارمی، معاون بازاریابی محصولات صوتی و تصویری شرکت ال‌جی نیز با بیان این
مطلب که تقاضا برای نمونه‌های LEDرشد خوبی داشته است، گفت: به طور متوسط از هر ده
تلویزیونی که برند ال جی به فروش می‌رساند 50 درصد یا نصف آن مربوط به فروش
نمونه‌های LED ،30 درصد مربوط به فروش نمونه‌های LCD و 20 درصد هم مربوط به
نمونه‌های پلاسما است.
 
سلیمانی مسوول فروش فروشگاه سونی مرکزی در خیابان جمهوری نیز با بیان این مطلب
که تقاضا برای نمونه‌های LED نسبت به قبل رشد کرده است، گفت: در حال حاضر میزان
تقاضا برای نمونه‌های LED و LCD یکسان است و نمونه‌های 3D را گروه خاصی خریداری
می‌کنند. وی نیز معتقد است خرید نمونه‌های LED برای مصرف‌کنندگان به صرفه‌تر است تا
نمونه‌های دیگر.
 
چند نظر متفاوت
 
در حالی‌که اکثر برندها در ایران نمونه‌های مختلف تلویزیون را به بازار عرضه
می‌کنند، تعداد معدودی از شرکت‌ها روی برخی از تکنولوژی‌های خاص تمرکز دارند. به
عنوان مثال شرکت بانیان الکتریک با وجود عرضه نمونه‌های LCD و LED روی نمونه‌های
پلاسما تمرکز دارد. شرکت دیگر نیز مهوار الکتریک عرضه‌کننده تلویزیون‌های JVC است
که همچنان روی نمونه‌های LCD و تلویزیون‌های فوق باریک متمرکز است.
 
به گفته راد، مسوول بازاریابی شرکت بانیان الکتریک، در حال حاضر اکثر مردم از
نمونه‌های LCD و LED استقبال می‌کنند و تصور می‌کنند این تکنولوژی‌ها به دلیل جدید
بودنشان از پلاسما بهتر است، در حالی‌که اشتباه می‌کنند.
 
به گفته وی، در حال حاضر آمار فروش تلویزیون‌های پلاسما در دنیا بسیار بالاست،
ولی در ایران برعکس است.
 
مدیر بازاریابی این شرکت می‌گوید، به نظر من خرید تلویزیون پلاسما برای
خریداران با توجه به قیمت و قابلیت‌های فنی بالایی که دارد مقرون به صرفه‌تر است.
به عنوان مثال از نظر کیفیت تصویر، کلا نوری که یک تلویزیون پلاسما توسط سیستم گاز
تولید می‌کند با نوری که یک تلویزیون LED و LCD با لامپ‌های فلور سنت تولید می‌کند
فرق دارد و می‌توان ادعا کرد که نمونه‌های پلاسما کیفیت، شفافیت و سرعت انطباق
بیشتری دارند تا نمونه‌های دیگر. وی افزود: تلویزیون‌های LCD و LED شکنندگی بیشتری
دارند تا نمونه‌های پلاسما و اگر یک ضربه کوچک به نمونه‌های LCD،LED یا 3D وارد شود
پیکسل‌های آن دچار آسیب می‌شوند. این درحالی است اگر به صفحه تلویزیون پلاسما ضربه
محکمی وارد شود دچار ایراد نمی‌شود. همچنین تلویزیون‌های پلاسما کنتراست بالایی
دارند و هنگام تماشای تصاویر اکشن فریم‌ها حذف نمی‌شوند. این در حالی است که در
نمونه‌های دیگر معمولا فریم‌ها حذف می‌شوند. وی معتقد است قطعا خرید یک نمونه
پلاسما به صرفه‌تر است تا نمونه‌های دیگر.
 
روستایی، مسوول فروش شرکت مهوار الکتریک نیز می‌گوید، در حال حاضر تمرکز ما
همچنان روی نمونه‌های LCD است، ولی در نظر داریم نمونه‌های دیگر تلویزیون را وارد
بازار کنیم.
به گفته وی، کیفیت تصویر و میزان برق مصرفی نمونه‌های مختلف تلویزیون تفاوت
چندانی با هم ندارند.
 
پرفروش‌های بازار
به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه، در حال حاضر سایز 42 جزو پرفروش‌ترین
سایزهای بازار است که پا جای پای سایز 37 که سابق بر این پرفروش بوده‌اند،
گذاشته‌اند. همچنین گروه بزرگی از مصرف‌کنندگان در حال حاضر به خرید تلویزیون‌هایی
با میانگین قیمت یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 700 تا 800 هزار تومان تمایل
دارند.
 
LG
این برند اکثر تکنولوژی‌های موجود را به بازار عرضه می‌کند. پس اگر قصد دارید
از میان نمونه‌های LED این برند که فروش بالایی در بازار دارند انتخاب کنید،
می‌توانید به سراغ مدل‌های 42 اینچ LED 5400 و LED 5600 بروید. مدل LED 5600 ا 42
که یک تلویزیون FULL HD است با قیمت یک میلیون و 444 هزار تومان و مدل 42LED5400 که
یک تلویزیون HD با قابلیت بی‌سیم است با قیمت یک میلیون و 337 هزار تومان به فروش
می‌رسند. از میان تلویزیون‌های LCD این برند هم می‌توانید به سراغ مدل‌های LCD 430
ا 42 و LCD 460 ا 42 بروید که به ترتیب با قیمت 916 هزار و 700 تومان و 968 هزار
تومان به فروش می‌رسد.
 
مدل‌های LX9500 و LX6500 نیز از تلویزیون‌های سه بعدی 47 اینچ این برند هستند
که به ترتیب با قیمت سه میلیون و 734 هزار تومان و دو میلیون و 985 هزار تومان به
فروش می‌رسند.
 
SAMSUNG
 
مدل‌های 46C5550 ،46C6260 و 46C6960 که به ترتیب با قیمت دو میلیون و 289 هزار
تومان، دو میلیون و 99 هزار تومان و دو میلیون و 489 هزار تومان به فروش می‌رسند،
جزو تلویزیون‌های LED پرفروش این برند هستند.
همچنین مدل‌های C585ا 40 و 40C575 از تلویزیون‌های LCD پرفروش این برند هستند
که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان و 959 هزار تومان به فروش می‌رسند.
این تلویزیون‌ها FULL HD هستند.
تلویزیون‌های سری C465 ،C475 و C455 نیز از پرفروش‌های بازار هستند که HD نیز
می‌باشند.
از خانواده سه بعدی‌ها هم مدل‌های 46C8880 که با قیمت سه میلیون و 869 هزار
تومان و مدل 46C7770 که با قیمت سه میلیون و 269 هزار تومان به فروش می‌رسند جزو
پرفروش‌های بازار هستند.
 
SONY
مدل‌های 40BX400 و 40EX500 که به ترتیب با قیمت 945 هزار تومان و یک میلیون و
190 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند از LCDهای پرفروش این برند و مدل 40EX710 که
با قیمت یک میلیون و 680 هزار تومان به فروش می‌رسد از LED‌های پرفروش این برند
است. همچنین مدل 40NX710 از تلویزیون‌های سه بعدی پرفروش این برند است که با قیمت
دو میلیون و 780 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
PANASONIC
مدل 32D25 که با قیمت یک میلیون و 230 هزار تومان، مدل 37D25 که با قیمت یک
میلیون و 460 هزار تومان و مدل 42D25 که با قیمت یک میلیون و 760 هزار تومان به
فروش می‌رسند، جزو LED‌های پرفروش این برند هستند.
 
همچنین مدل 42L42U20 که با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد از
LCD‌های پرفروش این برند است.
 
از خانواده پلاسما نیز مدل‌های 42V20 و 50V20 جزو پرفروش‌های بازار هستند. این
دو مدل به ترتیب با قیمت یک میلیون و 760 هزار تومان و دو میلیون و 430 هزار تومان
به بازار عرضه شده‌اند. اگر قصد خرید یک تلویزیون سه بعدی از این برند را دارید هم
می‌توانید به سراغ مدل50VT20 که قیمتی حدود سه میلیون و 200 تا 300 هزار تومان دارد
یا مدل 65VT20 که قیمتی حدود هفت میلیون و هفت میلیون و 100 هزار تومان دارد
بروید.
 
JVC
این برند فعلا فقط روی نمونه‌های LCD متمرکز است. پس اگر قصد خرید یک تلویزیون
LCD از این خانواده را دارید می‌توانید به سراغ مدل‌های Z10 ،42 E10 ا 42 و A1 ا 32
بروید که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان، یک میلیون و 390 هزار تومان
و 650 هزار تومان به فروش می‌رسند.
/ 0 نظر / 10 بازدید